کاور لتر یا نامه پوششی (cover letter) چیست؟

کاور لتر یا نامه پوششی (cover letter) چیست؟

فهرست مطالب

کاور لتر یا نامه پوششی، نامه ­ای است که همراه با رزومه یا مقاله برای دانشگاه، استاد، کارفرما یا مجله مورد نظر فرستاده می­شود. بنابراین، کاور لتر برای منظورهای مختلفی مثل گرفتن پذیرش تحصیلی در یک دانشگاه، درخواست اشتغال در محلی مشخص، گرفتن پذیرش مقاله پژوهشی از یک مجله و حتی درخواست مهاجرت مورد استفاده قرار می­گیرد. باید بدانید که کاور لتر با رزومه تفاوت دارد و همانطور که از نام آن مشخص است، این نامه مقدمه ­ای است برای این که به داور یا کارفرما، توضیحاتی در مورد خود یا پژوهشی که انجام داده­اید، ارائه دهید. در واقع در این نامه، نویسنده تلاش می­کند مهارت­ها، توانایی­ها، تجربیات، دانش و اطلاعات خود را به اساتید یا کارفرماها نشان دهد و از منحصر به فرد بودن خود برای جایگاه شغلی یا تحصیلی سخن بگوید. همچنین یکسری از مجلات برای پذیرفتن مقالات از پژوهشگران می­خواهند همراه با مقاله خود، کاور لتر هم بنویسند و در آن به شرح مطالبی در مورد پژوهش بپردازند و به نوعی اهمیت و ارزش کار پژوهشی را که انجام داده ­اند، بیان کنند. اهمیت کاور لتر و نحوه نگارش آن، بسیار بالا است به طوری که می­تواند منجر به جلب توجه استاد، داور یا کارفرما شود یا این که فرد را از لیست افراد درخواست ­دهنده حذف کند. بنابراین برای نوشتن آن باید وقت و انرژی کافی گذاشته شود.

انواع کاورلتر

هرچند الگوی مشخصی برای نوشتن کاور لتر وجود ندارد و ساختار آن منعطف است اما به هر حال مواردی وجود دارد که در این نامه ­ی یک صفحه ­ای باید ذکر شود. البته نحوه نگارش و محتوای کاور لتر به قصد و هدف نویسنده نیز بستگی دارد. بنابراین به صورت کلی این نامه ­ها را به سه دسته تقسیم می­کنند:

  1. کاور لتر تحصیلی
  2. کاور لتر کاری
  3. کاور لتر پژوهشی

کاور لتر تحصیلی یا آکادمیک:

گرفتن پذیرش دانشگاه و اپلای، رویای بسیاری از دانشجویان می­باشد. جذب در دانشگاه ­های مختلف، شرایط متفاوتی دارد اما یک کاور لتر خوب می­تواند باعث پذیرش شما در دانشگاه دلخواهتان شود. برای نوشتن کاور لتر تحصیلی پس از نوشتن اطلاعات خود، باید به اهداف و دلایل شخصی­تان از تحصیل در آن دانشگاه اشاره کنید. همچنین مهارت­ها و نقاط پررنگ موجود در کارنامه­ تحصیلی خود را بیان نمایید.

پس به طور کلی در کاور لتر تحصیلی باید مواردی مثل اطلاعات شخصی، تاریخ نگارش نامه، نام دانشگاه و دانشکده مورد نظر، سلام و احوال­پرسی، نام گیرنده کاور لتر، پاراگراف مقدماتی که در مورد دلایل و هدف شما از پذیرش در آن دانشگاه است، پاراگرافی در مورد مهارت­ها و دستاوردهایتان، مشخصات اضافی و آدرس پستی و شماره تماس اشاره شود. در واقع این نامه باید به دانشگاه پذیرنده، انگیزه­ ای بدهد که بخواهد قرار مصاحبه­ ای با شما داشته باشد و شما را لایق آن جایگاه تحصیلی بداند.

کاور لتر کاری یا شغلی:

پیدا کردن یک شغل مناسب دغدغه­ ی اصلی زندگی خیلی از افراد است. بعد از پیدا کردن شغل دلخواه، دغدغه­ ی مهمتری ایجاد می­شود، آن هم این است که آیا کارفرما این درخواست را قبول می­کند یا خیر. برای به دست آوردن جایگاه شغلی مورد نظر، باید بتوانید مهارت­ها و تجربیات خود را به کارفرما توضیح دهید. در واقع باید در عین صداقت، خود را منحصر به فرد نشان دهید و به کارفرما توانایی و لیاقت خود را برای آن جایگاه شغلی، اثبات کنید. نوشتن یک کاور لتر خوب در کنار رزومه می­تواند به شما کمک بزرگی کند. در کاور لتر شغلی هم باید دلایل و انگیزه خود برای آن جایگاه را بنویسید و از مهارت­ها و تجربیات خود که هم­ راستا با شغل مورد نظر است، بگویید. داشتن سابقه­ و تجربیات کاری مشابه با شغل درخواستی و همچنین داشتن توانایی ­هایی متناسب با آن شغل، می­تواند مسئله بسیار مهمی در انتخاب شما برای آن شغل باشد.

کاور لتر جزئیات بیشتری را در مورد شما به مسئولین جذب و استخدام ارائه می­کند و به کمک آن شناخت بهتری از شخصیت، اهداف و علت تقاضای همکاری شما حاصل می­شود. توجه داشته باشید که کاور لتر برای یک شغل باید متناسب با آن حرفه نوشته شود و از یک کاور لتر نمی­توان برای همه شغل­ ها استفاده کرد.

کاور لتر پژوهشی:

برای معرفی یک کار پژوهشی به سردبیر مجله یا مسئول یک همایش، کاور لتر پژوهشی نوشته می­شود. بسیاری از مجلات و همایش­ها، در هنگام ثبت مقاله، از پژوهشگران کاور لتر نیز می­خواهند؛ هرچند برای یکسری از این مجلات، نوشتن کاور لتر اجباری نیست. کاور لتر به سردبیر مجله و مدیر همایش، کمک می­کند به یکسری از اطلاعات مقاله مانند خلاصه مقاله، رعایت اصول اخلاقی توسط پژوهشگر، عدم ارسال مقاله برای مجلات دیگر، نکات برجسته و جالب مقاله، اهمیت پژوهشی و کابرد عملی مقاله با سرعت بیشتری دسترسی داشته باشد. این مسئله باعث تصمیم­ گیری سریع­تر سردبیر یا مدیر، مبنی بر رد یا پذیرش مقاله می­شود.

یک نکته مهم این است که کاور لتر باید در بردارنده اطلاعاتی باشد که مجله به آن­ها نیاز دارد. بنابراین کاور لتر پژوهشی باید به فرمت استاندارد مجله نوشته شود. این فرمت استاندارد در قسمت دستورالعمل برای نویسندگان یا instructions for authors  مجله‌ مورد نظر مشخص شده است که در همه مجلات یکسان نیست.

چند نکته مهم در نگارش کاور لتر:

در نگارش اطلاعات و مهارتهای خود در کاور لتر، باید صداقت داشته باشید و به همه چیز به صورت واقعی اشاره کنید. همچنین باید برای گفته های خود سند و مدرک داشته باشید، تا در صورت لزوم برای موسسه یا مجله ارسال کنید.

از نوشتن اطلاعات نامرتبط و اضافی و زیاده¬گویی خودداری نمایید. کاور لتر را به صورت خلاصه، مفید و کلی بنویسید و از ذکر جزئیات بپرهیزید.

متن کاورلتر نباید خیلی طولانی باشد، معمولا کاور لتر در قالب یک صفحه نوشته می¬شود.

نامه را به صورت گویا و با زبانی روان و ساده بنویسید. همچنین متن را از نظر رعایت گرامر و نداشتن غلط املایی چک کنید.

نوشتن کاور لتر به زبان انگلیسی به تسلط کافی به زبان انگلیسی نیاز دارد. در صورتی که به زبان انگلیسی به صورت کامل مسلط نیستید، از یک مترجم کاربلد برای ترجمه نامه خود کمک بگیرید.

از فونت های خوانا استفاده کنید. اگر مجله یا موسسه مورد نظر، فونت و فرمت خاصی را برای نوشتن کاور لتر در نظر گرفته اند، از همان فونت و فرمت مشخص شده استفاده کنید.

اندازه فونت معمولا باید 10 تا 12 باشد.

از داشتن حاشیه مناسب متن از بالا، پایین، چپ و راست اطمینان حاصل کنید (2 تا 3 سانتی¬متر یا 1 تا 5/1 اینچ).

کاور لتر را باید طبق دستورالعمل برای نویسندگان مجله، آگهی استخدام یا مسئول دانشگاه مورد نظر بنویسید. در نظر نگرفتن این اصول نگارشی تعیین شده، می تواند باعث رد صلاحیت شما یا مقاله تان شود.

کاور لتر باید با ادبیات رسمی و با عتماد به نفس نوشته شود اما نباید با لحن متکبرانه و تحقیرآمیز باشد. همچنین از جملات دستوری و سطح پایین استفاده نکنید.

همانطور که گفته شد برای هر موقعیتی باید کاور لتر مربوط به آن جایگاه، نوشته شود. بنابراین از ارسال کاور لتر یکسان برای جایگاه های متفاوت خودداری کنید.

متن کاور لتر باید جذاب نوشته شود تا خواننده را برای خواندن رزومه یا مقاله ترغیب نماید.

در کاور لتر، از تکرار مطالب نوشته شده در رزومه خودداری کنید و بیشتر به برقراری ارتباط بین توانایی ها و تجربیات خود با توانایی های لازم برای جایگاه مورد نظر بپردازید. همچنین به مواردی که در رزومه نتوانسته بودید بیان کنید، اشاره نمایید.

از لحن و جملات مثبت استفاده کنید و اشتیاق خود را برای جایگاه شغلی یا تحصیلی و یا انتشار مقاله نشان دهید.

در کاور لتر علاوه بر اشاره به نقاط مثبت، به نقاط منفی و کم و کاستی های رزومه یا مقاله خود نیز میتوانید اشاره کنید.

از کپی کردن چکیده، در کاورلتر پژوهشی بپرهیزید. به صورت واضح در مورد مقاله‌تان توضیح دهید و ارتباط مقاله خود به حوزه کاری مجله را بیان کنید.

در انتهای متن خود به صورت محترمانه از خواننده برای زمان و توجهی که گذاشته است، تشکر کنید.

سخن پایانی

نوشتن یک کاور لتر مناسب و اصولی می­تواند موفقیت شما را در به دست آوردن جایگاه شغلی یا تحصیلی یا گرفتن پذیرش مجله، تضمین نماید. برعکس، ممکن است با داشتن مهارت و دانش لازم برای یک جایگاه، به خاطر نقص یا بیان نامناسب کاور لتر، صلاحیت شما رد شود. پس هرچند ممکن است نوشتن کاور لتر آسان به نظر برسد، اما بسیار چالش برانگیز است. خواندن مثال­هایی از کاور لتر برای الگو گرفتن و همچنین کمک گرفتن از یک فرد حرفه­ای در این زمینه، می­تواند شما را برای نوشتن یک کاور لتر خوب، راهنمایی کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است