0

معرفی رشته فناوی اطلاعات سلامت– بازار کار، واحدهای درسی، آینده شغلی و…

معرفی رشته فناوی اطلاعات سلامت– بازار کار، واحدهای درسی، آینده شغلی و…

فهرست مطالب

فناوری اطلاعات سلامت (Health Information Technology) یا به اختصار HIT، رشته‌ای‌ نوپا و میان رشته ایست که از ترکیب پزشکی، مدیریت و فناوری تشکیل شده است. هر بُعد از دانش، دارای الفبا و زبان مختص خود بوده و قرار گرفتن علم پزشکی در کنار مدیریت و فناوری، بدون فهم الفبا و زبان خاص هریک امکان پذیر نیست. از این رو فناوری اطلاعات سلامت با آموختن زبان هر سه رشته، به عنوان پُلی میان رشته‌ای عمل کرده و ارتباط میان تکنولوژی و پزشکی را محقق می‌سازد.

چرا فناوری اطلاعات سلامت؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی افسانه‌ها به حقیقت پیوسته و زندگی به سوی آسایش بیشتری پیش می‌رود. هرسال بر شتاب پیشرفت تکنولوژی افزوده شده و قلمروی نفوذ آن گسترش می‌یابد. کشاورزی، مدیریت، مهندسی، سیاست و… تنها بخش کوچکی از ابعاد وسیع فعالیت تکنولوژی هستند. در این میان بنیادی‌ترین و موثرترین تاثیرات تکنولوژی در حیطه پزشکی بوده و باعث آغاز عصر جدیدی در علم پزشکی و درمان شده است. رشته فناوری اطلاعات سلامت، متناسب با نیازهای عصر جدید بوجود آمده است.

ورود به رشته فناوری اطلاعات سلامت

این رشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تدریس شده و لازمه قبولی در آن، شرکت در کنکور تجربی است.

رشته فناوری اطلاعات سلامت برای چه کسانی مناسب است؟

رشته فناوری اطلاعات سلامت، رشته‌ای پویا و وسیع بوده و به علاقمندان حیطه تکنولوژی و پزشکی پیشنهاد می‌شود. حوزه کاری این رشته، بیشتر مربوط به بخش اداری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. اکثر افرادی که تمایل به کار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشته اما علاقه‌ای به فعالیت‌های بالینی ندارند این رشته را برای ادامه مسیر کاری خود انتخاب می‌کنند.

رشته فناوری اطلاعات سلامت، رشته‌ای پژوهش محور بوده و نقش پررنگی در ارائه‌ و انتشار مقالات مهم عصر حاضر داشته است. ارتباط با دو مبحث درحال رشد پزشکی و تکنولوژی، حوزه‌ی تحقیقاتی فراگیران این رشته را بسیار گسترش داده و همین امر این رشته را برای افراد با روحیه جستجو‌گر و پرسشگر مناسب کرده است.

مباحث رشته فناوری اطلاعات سلامت

تعدادی از دروس رشته فناوری اطلاعات سلامت به صورت تئوری و تعدادی به صورت عملی درقالب دوره کارآموزی ارائه می‌شوند. دروس این رشته شامل: دروس کامپیوتر، پزشکی، کدگذاری، بیمه، دروس مدیریتی، فناوری اطلاعات سلامت، زبان، آمار و پروژه تحقیق می‌باشند. در این بین مباحث مربوط به کامپیوتر، نظیر برنامه نویسی،گرافیک و… و همچنین مبحث روش تحقیق هم به صورت تئوری و هم عملی ارائه می شوند.

مقطع کارشناسی این رشته آمیخته‌ای از تمام مباحثی است که فراگیران این رشته باید از آن‌ها اطلاع یابند اما با ادامه مسیر و ورود به کارشناسی ارشد و phd، بنا به رشته انتخابی و علایق افراد، مباحث رنگی مدیریتی یا فناورانه و سیستمی به خود گرفته و جزئی‌تر می‌شوند.

گذراندن دوره طرح برای دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت، اختیاری است.

دروس کامپیوتر
دروس پزشکی
دروس کدگذاری
دروس بیمه
دروس فناوری اطلاعات سلامت
دروس مدیریتی
دروس زبان انگلیسی
دروس آمار و روش تحقیق

بازارکار رشته فناوری اطلاعات سلامت

از آنجایی که رشته فناوری اطلاعات سلامت رشته‌ای نوپاست، هنوز اشباع نشده و از بازرکار خوبی برخوردار است. محیط‌های شغلی کارشناسان فناوری اطلاعات سلامت شامل:

کار در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز بهداشت و مراکز تشخیصی به عنوان:
در شرکت‌های تولیدکننده سامانه‌ها، سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و تجهیزات فناوری اطلاعات یا ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات سلامت به عنوان:
در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی به عنوان:
زمینه های غیر استخدامی HIT

سخن پایانی

در انتخاب مسیر زندگی، علاقه یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها است. علاقه، انگیزه قدم‌ برداشتن در مسیر سخت پیشرفت را فراهم می‌کند و می‌تواند خالق تلاش و خلاقیت باشد. با چشمان باز تصمیم بگیرید و در انتخاب مسیر آینده از علاقه غافل نشوید و هرکجا احساس کردید که اشتباه آمده‌اید مسیر حرکتتان را تغییر دهید.

هیچکس از آینده خبر ندارد، هیچکس نمی‌تواند تضمین کند که زمان کافی برای قدم بعدی زندگی اش را دارد یا نه. پس با خیال راحت خوب زندگی کنید. همین کافی است.

نویسنده: سمانه جلالی
کارشناس فناوری اطلاعات سلامت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است